hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خراسان جنوبی| پشم‌چینی؛ سنت بهاره عشایر

خراسان جنوبی| پشم‌چینی؛ سنت بهاره عشایر

سال‌های سال است که عشایر از طریق پشم‌چینی کسب درآمد می‌کنند اما حالا دلال‌بازی در این بازار موجب سود پایین‌تر عشایر شده است. 

به گزارش ایسنا، پشم قرن‌هاست که یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه در صنایع نساجی و تهیه پوشاک بوده است. پشم گوسفند دارای خواص ضد باکتری و ضد میکروبی است که مانع رشد کپک‌ها و باکتری‌ها می‌شود و این بدان معناست که لباس‌های پشمی نیازی به شستشوی منظم ندارند و برخلاف الیاف مصنوعی پس از استفاده مجدد بوی تازگی می‌دهند. در سال‌های اخیر لزوم به‌کارگیری روش‌های نوین درزمینه تهیه و عرضه پشم برای کسب درآمد و سوددهی بیشتر برای دامداران مسئله‌ای حائز اهمیت است. از طرفی پشم‌چینی به خنک نگه‌داشتن بدن گوسفند و رعایت بهداشت نیز کمک می‌کند. دام‌هایی که در مناطق سردسیر و مرتفع زندگی می‌کنند پوشش ضخیم‌تری از پشم دارند زیرا سرما موجب تحریک رشد پشم این حیوانات می‌شود. پشم برای گوسفند نقش حفاظتی داشته و بدن دام را در برابر سرما حفظ می‌کند. دامداران ایرانی معمولا سالی یک‌بار در فصل بهار و در ابتدای اردیبهشت‌ماه دام‌های خود را پشم‌چینی می‌کنند. همچنین موی بزها نیز سالی یک‌بار در ابتدای تیرماه چیده می‌شود.

بیش از یک‌میلیون رأس دام در عشایر خراسان جنوبی

حسین حسین پور، مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی در این زمینه گفت: 15 هزار و 676 خانوار عشایری در استان با حدود 81 هزار نفر جمعیت وجود دارد که به کار دامداری و تولیدات دامی مشغول هستند و نقش و تأثیر بسزایی در اقتصاد کشور دارند. او افزود: عشایر استان یک‌میلیون و 200 هزار رأس دام دارند که سالانه بیش از 7 هزار تن گوشت، بیش از 9 هزار تن شیر و فرآورده لبنی، 400 تن مو و کرک تولید می‌کنند. مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تولید پشم و کرک تولیدی دام عشایر در سال جاری بیش از 400 تن باشد، تصریح کرد: امور عشایر استان در تلاش است تا با حذف دلالان و خرید این پشم‌های تولیدی توسط تشکل‌های عشایری با قیمت مناسب بتواند عشایر را به سود واقعی خود برساند. حسین پور بیان کرد: عشایر قبل از پشم‌چینی، گوسفندان را در یک رودخانه یا برکه‌ای می‌شویند تا پشم گوسفندان از گردوخاک، خارهای چسبیده به پشم‌ها و حشرات موذی پاک و تمیز شود. او اظهار کرد: شستشوی گوسفندان معمولا توسط جوانان انجام می‌شود و پس از خشک شدن پشم گوسفندان، پشم‌چینی به‌صورت گروهی و دسته‌جمعی آغاز می‌شود.

عشایر معمولا سالی دو بار پشم‌چینی می‌کنند

حسین پور با بیان اینکه از دیرباز تاکنون پشم یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه در صنایع نساجی و تهیه پوشاک بوده است، اظهار کرد: علاوه بر نساجی و قالیبافی پشم درزمینه های متعدد دیگر همچون بافندگی (گلیم، جاجیم، توبره و …) نیز پرکاربرد است. او با اشاره به اینکه از طرفی پشم‌چینی به خنک نگه‌داشتن بدن گوسفند و رعایت بهداشت نیز کمک می‌کند، تصریح کرد: گوسفندان لاغر، ضعیف و آبستن نباید پشم‌چینی شوند چراکه گوسفندان لاغر برای پشم‌چینی مناسب نیستند زیرا پشم‌ها بیش‌ازحد الیاف به پوست چسبیده‌اند و چیدن پشم آن‌ها سخت است و امکان آسیب‌دیدگی پوست دام وجود دارد. حسین پور ادامه داد: عشایر معمولا سالی دو بار در فصل بهار و پاییز دام‌های خود را پشم‌چینی می‌کنند و همچنین موی بزها نیز سالی یک‌بار در ابتدای خردادماه چیده می‌شود. او بیان کرد: پشم‌چینی زودهنگام ممکن است دام را بیمار کند و پشم‌چینی دیرهنگام نیز امکان ایجاد تنش حرارتی در گوسفند را بالا می‌برد و همچنین در ماه‌های گرم سال رشد پشم متوقف می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد